kage

Seks madvarer du bør undgå, inden du lægger dig til at sove

Skrevet af Nikolaj Østergaard den 19. juni 2017

God søvn er vigtig, og det gælder, hvad enten du vil tabe dig, holde din nuværende vægt eller blot vil være frisk til dagens gøremål hver dag.

Fordi søvn er så vigtigt for vores helbred, vil vi i denne artikel komme ind på nogle ting, som du bør undgå at spise eller drikke, inden du skal sove. Det kan nemlig være med til at give dig en bedre nattesøvn, hvis du undergår disse ting. Når du får en god nattesøvn, vil det gavne din krop utrolig meget, da din krops celler hermed vil få ro til at restituere. Man kan på denne måde sige, at kroppen healer sig selv, mens du sover.

Som før nævnt er søvn blandt andet meget vigtigt, hvis du gerne vil tabe dig. Det er dog desværre ikke sådan, at du kan sove dig slank, hvis du sover nok. Men hvis du får for lidt søvn eller generelt sover dårligt, kan det resultere i, at du i de efterfølgende dage vil føle dig ekstra træt uden særlig meget energi. Hvis dit energiniveau er i bund, vil du have meget lettere ved at falde i og spise en masse usande sager, end hvis du eksempelvis havde masser af energi.

For at komme til at sove godt er der ifølge personlig træner Anne Bech flere mad- og drikkevarer, man bør undgå, hvis man ikke vil ødelægge sin søvn. Hun giver flere forskellige gode råd i sin bog Guide til gudindekrop, og især seks aspekter bliver i den forbindelse fremhævet.

Seks madvarer du bør undgå inden sengetid:

• Undgå kulhydrater og sukker før sengetid

• Undgå større måltider, inden du skal sove. Det viser sig nemlig, at hvis du spiser sent, skal din krop bruge mere energi på at fordøje, og du vil herved ikke komme til at sove ligeså tungt

• Undgå fedt, herunder ting som is, kage og chips

• Undgå koffein før sengetid. Dette gælder både for kaffe og sort te, da koffeinen i disse drikke kan være med til at ødelægge din nattesøvn. Alternativt kan du drikke urtete.

• Undgå vin. I første omgang kan vin have en beroligende virkning, men i løbet af natten vil det give dig en dårligere søvnoplevelse

• Undgå stærk mad før sengetid. Det er godt i løbet af dagen, fordi det øger forbrændingen og kan give energi, men netop derfor er det en dårlig idé at spise, inden du skal sove.

Dette er blot nogle af de mange gode råd til en sund og slank krop, herunder en god nattesøvn, som du kan læse om i Anne Bechs bog Guide til gudindekrop. Hvis du ønsker at købe og læse hele bogen, kan du finde den hos flere af vores forhandlere.

Forhandlere af Guide til gudindekrop af Anne Bech

Gucca.dkGuide til gudindekrop
• Pris: 159,00 kr.
• Find den her

Saxo.com
• Pris: 199,95 kr.
• Find den her

Bog&idé
• Pris: 199,95 kr.
• Find den her

Få hjælp her

Tryk på billedet og få hjælp af en søvn ekspert

Nyeste indlæg

Leave a Comment

Lige nu er der KÆMPE outlet hos Bedre NætterSe de store rabatter her »