Det her sker der når du snoozer om morgenen

Det her sker der når du snoozer om morgenen

Skrevet af Nikolaj Østergaard den 13. ausgust 2017

Udsætter du også lige alarmen et par gange, før du står op om morgenen? Så skal du måske tænke dig om en ekstra gang, inden du gør det igen. Ifølge eksperter kan det nemlig være skadeligt at snooze om morgenen. Især hvis du gerne vil undgå søvnproblemer, skal du undgå at snooze, og hvem vil ikke gerne undgå det?

Vi kender det vist alle sammen godt. Dynen er dejlig blød og lidt for tung, sengen er lidt for blød og varm, og du kan bare ikke stå op første gang, vækkeuret ringer. Det er her, at man lige trykker på snoozeknappen og tager lidt flere minutter, hvilket måske bliver gentaget et par gange. Ifølge søvneksperter er dette dog noget, man skal stoppe med lige med det samme, da det at snooze kan være meget skidt for dig.

Man kan faktisk få en dårligere søvn af at snooze, og det kan du mærke, når du begynder din dag. Når du kommer på arbejde, kan det eksempelvis være, at du har sværere ved at koncentrere dig, og du føler dig måske ikke helt vågen eller lige så skarp i hukommelsen. Hvis du snoozer, kan det også på længere sigt have konsekvenser for dig. Hvis du vænner din krop til, at den skal vågne flere gange, før du egentlig står op, så kan det faktisk være årsagen til, at du kan udvikle søvnbesvær eksempelvis på grund af stress.

Uenighed blandt eksperter

Det er dog ikke alle eksperter, der mener, at det kan have så alvorlige konsekvenser. Nogle mener i stedet, at man skal fokusere mere på, hvorfor folk egentlig vælger at snooze og ikke bare står op første gang. Det vil ofte være fordi, at man ikke er god nok til at vurdere, hvor meget søvn man egentlig har brug for, og så får man måske for lidt og er ekstra træt, når vækkeuret ringer første gang om morgenen.

Det er især det skarpe lys fra smartphones og fjernsynet, der får os til at gå senere i seng, end vi egentlig burde. For at være mere frisk om morgenen og få nok søvn burde man i stedet sætte en bestemt sengetid hver aften, og så gå i seng på nogenlunde samme tid. På denne måde burde man ikke have et lige så stort behov for at snooze. Det at snooze kan dog være blevet en vane, der for mange er svær at komme af med igen.

Stop fra den ene dag til den anden

Hvis du virkelig gerne vil holde op med at snooze, som det bliver anbefalet af mange eksperter, så vil den bedste måde være at stoppe med det fra den ene dag til den anden. Du kan med fordel placere din mobil eller dit vækkeur et stykke væk fra sengen, så du bliver nødt til at rejse dig helt op for at kunne slukke for det. På denne måde er det ikke sikkert, at du gider at lægge dig til at sove igen, nu når du jo alligevel skal op. Ved at gøre dette hver morgen kan du gøre det til en vane og på denne måde stå op første gang, vækkeuret ringer.

→ Læs også: Syv tegn på du mangler søvn

Få hjælp her

Tryk på billedet og få hjælp af en søvn ekspert

Nyeste indlæg

Leave a Comment

Lige nu er der KÆMPE outlet hos Bedre NætterSe de store rabatter her »