Kontinentalsenge

Kontinentalsenge

Elevationssenge

Elevationssenge

Sovesofaer

Sovesofaer

Boxmadras

Boxmadras

Springmadras

Springmadras

Dobbeltsenge

Dobbeltsenge

Topmadras

Topmadras

Skummadras

Skummadras

Elevationsseng 140x200
Kontinentalsenge
bifrost_3
Sovesofaer
venus_df_boxelevation_-_milj_
Elevationssenge
Billige kontinentalsenge
Dobbeltsenge
Superia(1)
Boxmadras
spring
Springmadras
top
Topmadras
skum
Kommer snart
Din guide til bedre søvn

Nemt for dig

Vores mission er at gøre det nemt og overskueligt for dig. Både når det gælder din søvn og sovevaner.

Prissammenligninger

Sov-bedre.dk opdateres konstant og vi udviger hele tiden udvalget af diverse senge og sovesofaer.

Overblik over forhandlere

Tryghed og søvn er vigtig for alle. Derfor har vi samlet de bedste forhandlere af senge og tilbehør.

Gratis og uforpligtende

Det er ganske gratis og helt uforpligtende at benytte Sov-bedre.dk. Vi er her for din skyld.

Sov bedre

Kroppen regulerer sig selv, mens du sover, og det vil sige, at du med en god nats søvn vil være klar til at starte den næste dag friskt og veludhvilet. En god nats søvn indebærer omkring syv-otte timers søvn, så du kan altså både komme til at sove i for kort tid og i for lang tid. Der skal heldigvis forholdsvist meget søvnmangel til, før det kan blive til et helbredsmæssigt problem. Dog er det stadig vigtigt at være opmærksom på at få en god nattesøvn, så du ikke bliver træt i løbet af dagen.

Hvorfor er det vigtigt med en god nattesøvn?

God nattesøvn er helt essentielt for din krop og din sundhed. Det betyder rigtig meget både for dit helbred, dit overskud og din vægt. Hvis du sover dårligt i en længere periode, vil du først og fremmest opleve, at du vil være træt i løbet af dagen. Dog kan det også have meget negative konsekvenser for dit helbred. Dårlig søvn kan nemlig også være med til at udvikle sygdomme som eksempelvis type 2-diabetes og depression. Det kan endvidere øge risikoen for at blive overvægtig. Derfor er det vigtigt at få god og nok søvn. Søvn gør nemlig, at hjernen og kroppen stresser af, og kroppen kan restituere bedre. Derved kan du undgå de negative konsekvenser, som du kan komme ud for med for lidt og dårlig søvn.

Selvom du måske sover otte-ni timer om natten, så er det ikke ens betydning med, at din krop har restitueret optimalt. Det kan ske, hvis du sover uroligt eller ikke kommer ned i den dybe søvn, som er nødvendig for kroppens restituering. Derfor er det også vigtigt at have redskaberne i orden, så du på denne måde kan sikre dig, at du kommer til at ligge godt og sove godt. Derfor vil vi nu komme ind på et par punkter, som kan hjælpe dig med at opnå en god nattesøvn.

Hvad skal der til for at sove bedre?

En god seng
Der er flere forskellige faktorer, der spiller ind i forhold til, om du sover godt eller ej. En af de vigtigste elementer er din seng. Din seng er afgørende for, hvor behageligt du ligger, og derfor er det vigtigt at have en god seng, der giver korrekt støtte til din krop. Der findes flere forskellige typer af kvalitetssenge, men især elevationssenge og kontinentalsenge er populære valg blandt danskerne. Du kan læse mere om elevationssenge her og kontinentalsenge her.

Disse sengetyper giver nemlig din krop rigtig god støtte, og det kan være med til at forbedre din nattesøvn. Det er også vigtigt, at du har en god topmadras ovenpå din seng. Disse kan du læse mere om her.

Behagelig temperatur
Det er også meget vigtigt, at du ikke har det for varmt, når du sover. Hvis du har det for varmt, kan du vågne på grund af dette og derved ødelægge din nattesøvn. Dette er aspekt er dog meget individuelt, så det er forskelligt fra person til person, hvilken temperatur der er mest passende. Du kan selvfølgelig regulerer temperaturen i dit soveværelse ved hjælp af en radiator eller ved at åbne vinduet, men din dyne spiller også en meget vigtig rolle i denne forbindelse. Her gælder det om at vælge den dynetykkelse, der passer bedst til dit temperaturbehov. Du kan læse mere om forskellige dynetyper her.

I denne forbindelse kan topmadrassen også være vigtig, da nogle topmadrasser er bedre til at aflede kropsvarme end andre. De fleste sover bedst, når temperaturen i rummet er mellem 15 og 22 grader. Se udvalget af topmadrasser her.

Gå ordentlig tid i seng
De fleste sover faktisk bedst, hvis de går i seng inden kl. 22. Dette kan dog for mange virke tidligt, men forsøg i en periode at slukke lyset tidligere og gå tidligere i seng og se, om det kan være med til at forbedre din nattesøvn. Hvis det er helt umuligt at komme tidligere i seng, så sørg for at have faste sovetider. Dette kan gøre, at din krop nemmere kan falde til ro og vågne igen på de rette tidspunkter. Hertil er det vigtigt at tilføje, at det er en dårlig idé at kigge på sin smartphone eller se fjernsyn, inden du skal til at sove. Det kunstige lys får kroppen til at tro, at den skal holde sig vågen, og derfor kan den have sværere ved at falde til ro.

Undgå koffein, sodavand og usunde sager
Det er en rigtig god idé at undgå koffeindrikke, som eksempelvis kaffe, te og cola om aftenen. Dette gør nemlig kroppen mere vågen og kan til en vis grad fjerne træthed. Derfor er det en god idé at undgå disse ting efter kl. 16. Det er også en god idé at undgå alkohol, da kroppen så ikke vil nå ind i den dybe søvn, som det altafgørende for restitutionen. Du skal naturligvis ikke gå sulten i seng, da kroppen også har brug for energi, mens vi sover. Det er dog vigtigt, at du ikke spiser for fedt, salt eller sødt inden sengetid, da disse ting og koffeinholdige drikke kan gøre, at kroppen har svært ved at falde til ro, og du vil dermed få svært ved at falde i søvn.

Dyrk motion i løbet af dagen
Motion er rigtig godt for kroppen, og det kan også være med til at forbedre din nattesøvn. Motion er en naturlig måde at gøre kroppen træt på, og det er samtidig rigtig godt for vores helbred. Dog skal du ikke dyrke motion senere end tre timer inden, du skal sove, da kroppen bruger tid på at omstille sig til at komme ind i hvilefasen igen. Motion kan også gøre dig mindre stresset, hvilket også er vigtigt, hvis du vil have en god nats søvn.